Magazynowanie
Charakterystyka ogólna
W zakresie gospodarki magazynowej system ISOF-START zapewnia:
- dokumentowanie obrotu magazynowego,
- zarządzanie dokumentami magazynowymi,
- raportowanie w różnych przekrojach,
- inwentaryzację.
Funkcjonalność
Moduł gospodarki magazynowej oferuje odpowiedni zestaw funkcji pozwalających na pełną kontrolę nad stanem magazynu.
Podstawowa funkcjonalność modułu to:
- zarządzanie kartoteką towarów,
- wystawianie, edycja, przeglądanie i drukowanie różnego rodzaju dokumentów magazynowych,
- sporządzanie podstawowych zestawień magazynowych jak stany magazynowe, bilans, zestawienia dokumentów magazynowych wg licznych kryteriów,
- inwentaryzacja,
- przyjęcie i dystrybucja towarów.
Ruch towarów w magazynie może odbywać się według jednej z metod: FIFO, LIFO lub poprzez wybór konkretnej partii towaru wskazanej przez użytkownika.
Prowadzenie ewidencji dokumentów
Moduł umożliwia prowadzenie ewidencji zdarzeń zachodzących w codziennej pracy magazynu takich jak: bilans otwarcia, przyjęcie towarów na magazyn, wydanie towarów z magazynu, przesunięcia międzymagazynowe, rozchody wewnętrzne, przychody wewnętrzne oraz korekty i zwroty magazynowe, a także zwroty opakowań. Wraz z rejestracją zdarzenia gospodarczego może być generowany odpowiedni dokument księgowy. Dokumenty magazynowe wystawiane automatycznie podczas tworzenia dokumentów sprzedaży i zakupów znajdują się również w ewidencji dokumentów magazynowych. Podczas wystawiania dokumentów użytkownik korzysta z gotowych kartotek kontrahentów i towarów. Każdy rodzaj dokumentu magazynowego może posiadać własny typ, co umożliwia dodatkowe skatalogowanie i uporządkowanie. Dokumenty mogą być drukowane w trybie tekstowym i graficznym. Dokumenty magazynowe mogą być również rejestrowane w walucie.
Każda nowa partia towaru jest w systemie rejestrowana wraz z podstawowymi danymi jak ilość w partii, ceny. Możliwe jest również nadanie numeru partii. Ponadto każdy towar w partii może posiadać własny numer seryjny. Wszystkie partie mogą być następnie przeglądane. Dostępna jest historia wszystkich przyjęć i wydań wraz z cenami, datami oraz informacjami o użytkownikach sporządzających poszczególne dokumenty. Dla dokumentów przyjęcia PZ możliwe jest automatyczne wygenerowanie cennika partii przy wykorzystaniu funkcjonalności cenników opisanej w module Sprzedaż. Możliwe jest również określenie dodatkowych kosztów nabycia towarów, które wpływają na wartość magazynową. Dotyczy to najczęściej towarów importowanych.
Kartoteka towarów
Kartoteka umożliwia zdefiniowanie bazy towarów przechowywanych w magazynie. Dla towarów gromadzone są wszystkie podstawowe informacje: nazwa, numery katalogowe, w tym kod kreskowy, ceny, stan minimalny, stawka VAT, jednostka miary, minimalna marża, rozmieszczenie w magazynie (wersja zaawansowana), opis oraz lista dostawców, producentów, odbiorców wraz z cenami.
Zarejestrowane towary mogą być łączone w grupy towarowe. Towar może wystąpić w wielu grupach towarowych. Możliwe jest również łączenie kilku towarów w tzw. komplety. W systemie wyróżnić można dodatkowo towary będące opakowaniami.
Obsługa kolektorów i czytników danych
Zaletą stosowania kolektorów i czytników danych zintegrowanych z systemem ISOF-START jest ich mobilność i możliwość synchronizowania danych zebranych w terenie lub w magazynie z firmową bazą danych. Dzięki temu zyskuje się oszczędność czasu i zmniejszenie liczby pomyłek. ISOF-START może współpracować z dowolnymi czytnikami kodów kreskowych, które udostępniają tryb emulacji klawiatury. Możliwa jest również praca z kolektorami danych, np. CipherLab serii 8000/8001. Za pomocą kolektorów danych można automatycznie wypełnić pozycje dokumentów PZ i WZ oraz przeprowadzić inwentaryzację magazynu.
Inwentaryzacja magazynu
Funkcja pozwala na przeprowadzenie i raportowanie inwentaryzacji magazynów. System pozwala na przygotowanie i wydruk dokumentów spisów z natury, ich rejestrację po przeprowadzonej kontroli oraz sam wykazuje różnice pomiędzy stanem magazynowym wynikającym z zarejestrowanych w systemie operacji, a faktycznym stanem w magazynie. Na końcu system sporządza dokumenty różnic (nadwyżki i niedobory). Wszystkie dokumenty mogą być przeglądane także po inwentaryzacji.
Terminy ważności
Termin ważności towaru definiowany jest podczas przyjmowania towaru na stan i jednoczesnego wystawiania dokumentu PZ/ PW. Jeżeli w danej dostawie ten sam towar występuje z różnymi datami ważności jest on wówczas wprowadzany na dokumencie PZ w kilku pozycjach (w tylu ile terminów ważności wystąpiło dla danego towaru). Istnieje możliwość wyświetlenia raportów z listą towarów z dokumentów przychodowych (PZ, PW) z podanymi terminami ważności dla każdej partii oraz z listą towarów z dokumentów rozchodowych (WZ, RW) z podanymi terminami ważności dla każdej partii. Dodatkowo można wyświetlić raport dla partii przeterminowanych lub partii ze zbliżającą się datą przeterminowania.
Integracja z innymi modułami
Integracja funkcji magazynowych z innymi modułami w tym głównie ze sprzedażą upraszcza i przyspiesza obsługę magazynów. W systemie istnieje możliwość automatycznego wystawiania dokumentów WZ (wydanie zewnętrzne) do faktur sprzedażowych i faktur do WZ. Pozwala to na prowadzenie obsługi klientów w sposób, który odpowiada specyfice firmy.
Raporty magazynowe
Główną funkcją raportów magazynowych jest wyszukiwanie informacji o ilości towarów w magazynach i ich sumowanie. Pozwala ona na szczegółowe i przekrojowe analizowanie danych dotyczących wszystkich dokumentów i zdarzeń zachodzących w magazynie oraz obsługuje raporty:
- magazynowe towarów w magazynach i jednostkach organizacyjnych,
- w podziale na przyjęcia, wydania, lub wg ustalonych kryteriów,
- historii stanów,
- bilansu magazynowego,
- stany-obroty,
- operacji obsługi kompletów,
- historii numerów seryjnych,
- listy kontrolnej towarów umożliwiającą analizę zbiorczą danych definicyjnych.
Rozwiązanie to stanowi centrum informacji o stanach magazynowych w skali całej firmy z jednego punktu.
Zestawienie dokumentów
Funkcjonalność umożliwia raportowanie wszystkich dokumentów magazynowych zarejestrowanych w systemie w różnych przekrojach, w oparciu o różne kryteria: wg dat, typów dokumentów, kontrahentów, grup towarowych, numerów seryjnych, numerów dokumentów, dostawców, odbiorców. Raport stanów magazynowych informuje o stanach magazynowych w różnych przekrojach: stany dla wybranych towarów i grup oraz stany zerowe. Dostępna jest również lista pozwalająca na szybkie uzyskanie informacji o stanach podczas pracy wszystkich magazynów pokazująca zawsze aktualne dane. Wyszukiwanie towarów może być realizowane według nazwy towaru i jego kodu lub kodu dostawcy lub kodu katalogowego. Towar może być wyszukiwany we wszystkich magazynach lub w jednym określonym.
Stany minimalne i maksymalne
Wykorzystanie danych o towarze oraz duże możliwości raportowania pozwalają na sprawne zarządzanie stanami minimalnymi oraz maksymalnymi magazynu, tak aby nie zabrakło towarów do sprzedaży, ale również aby uniknąć zalegania towarów.
Korzyści z ISOF-START
- Łatwa i kompleksowa obsługa gospodarki magazynowej w firmie.
- Pełna kontrola operacji magazynowych.
- Powiązanie obsługi magazynu z innymi procesami, zwłaszcza w zakresie sprzedaży i księgowości.
- Łatwy dostęp do pełnej historii zdarzeń zachodzących w magazynie.
- Możliwość sprawdzenia wszystkich informacji związanych z towarem pojawiającym się w magazynie od momentu przyjęcia do wydania.
- Szybki i łatwy dostęp do informacji o bieżących stanach magazynowych.
- Obniżenie kosztów poprzez optymalizację stanów magazynowych.
Korzyści z ISOF-ERP
Rozszerzeniem ISOF-START jest ISOF-ERP z wieloma nowymi funkcjonalnościami. Przejdź na pełny ISOF-ERP a uzyskasz dostęp do poniższych funkcjonalności.
Magazynowanie
- Adresowanie pozycji towarowych w magazynie: sektor, regał, półka (3D).
- Zarządzanie listami dystrybucji.
- Optymalizacja trasy dostaw.
- Rejestrowanie i przetwarzanie numerów seryjnych i partii towarów.
Logistyka
- Obsługa ofert.
- Zamówienia od klientów.
- Zamówienia do dostawców.
- Generowanie zamówień na podstawie analizy rotacji.
Zamówienia internetowe
Sklep internetowy jest zintegrowany z ISOF-ERP. Klient może w każdej chwili uzyskać informacje o aktualnym stanie złożonego zamówienia. Zamówienia ze Sklepu trafiają do modułu Zamówień.
Zobacz porównanie systemów ISOF-START i ISOF-ERP
Zapytaj o więcej szczegółów! Wyślij zapytanie ›